موضوع: "خوزستان"

استان خوزستان

استان خوزستان


از مهم ترين صنايع دستى مى توان به عبابافى در شوشتر و اطراف آن اشاره كرد.
 

آسیابهاوآبشارهای شوشتر

آسیاب و  آبشار های شوشتر

 

مجموعه آسیابهاوآبشارهای شوشتر از بی نظیر ترین نمونه‌هایی است که جهت استفاده بهینه از آب در ادوار کهن مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. این محوطه مجموعه‌ای از سد،تونل‌ها، کانال‌های فرعی وآسیاب‌های آبیاست که بصورت یک مجموعه صنعتی-اقتصادی بوده و جزئی از مجموعه بزرگ سازه‌های آبی شوشتر می‌باشد که در کتب تاریخی مکرراً به آن اشاره گردیده است. اساس کار مجموعه به این صورت است کهسد گرگر مسیر رودخانه را مسدود کرده و سطح آب را برای آبگیری سه تونل حفر شده در تخته سنگ بالا می‌آورد.

تونل‌های سه‌گانه آب را به مجموعه هدایت می‌کنند و به کانال‌های متعددی تقسیم می‌شوند که پس از گرداندن چرخ آسیاب‌ها، آب بصورت آبشارهایی به محوطه‌ای حوضچه مانند سرازیر می‌شود. یکی از ویژگی‌های بسیار بارز مجموعه آسیابها و آبشارها مجاورت آن با بافت تاریخی شهر شوشتر است.

قدیمی ترین آثار شناخته شده در شوشتر مربوط به دوران پارینه سنگی و پیش از تاریخ بوده است. این شهر در دوره ایلامی به دلیل نزدیکی به معبد چغازنبیل از اعتبار ویژه‌ای برخوردار بوده و دردوره هخامنشیمزداریون و سازه‌های آبی آن پایه ریزی شدند. شوشتر در دوره اشکانیان پایتخت حاکمان محلی خوزستان بوده و در زمان ساسانیانیکی از مراکز مهم خوزستان به شمار رفته است.

برگرفته از گروه کوه نوردی آلاداغ

 

آبگیری کامل ۳ تالاب بزرگ در خوزستان

 به گزارش گروه محیط زیست خبرگزاری فارس، احمدرضا لاهیجان زاده سرپرست معاونت محیط زیست دریایی، تالاب ها و سواحل سازمان حفاظت محیط زیست کشور و مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با  بیان این مطلب که بارش های اخیر باعث شده تا تالاب های استان خوزستان پر آب شوند،گفت: خوشبختانه بارش نزولات آسمانی در سال آبی ۹۷ و 98  باعث شده که تالاب شادگان،  بامدژ و میانگران ایذه به صورت کامل و ۱۰۰ درصد آبگیری شوند و  تالاب هورالعظیم هم بیش از ۹۷ درصد آبگیری شود.

 احمدرضا لاهیجان‌زاده ادامه داد: در مهر ماه سال ۹۷ نزدیک به  20 میلیارد مترمکعب فضای خالی پشت سدهای استان خوزستان وجود داشت  که به لطف خداوند و بارش های اخیر این ۲۰ میلیارد جبران و اکنون بیش از ۲۲ میلیارد مترمکعب ذخایر آبی در پشت سد های خوزستان ذخیره‌سازی شده است.

وی تامین حقابه و مدیریت صحیح منابع آبی را یکی از برنامه‌های مهم دانست و گفت: با این منابع آبی می توان در حفظ محیط زیست و احیای تالاب ها برنامه های خوبی اجرا کرد.